Maillard-reaktion lämpötilan tutkiminen kemian opetuksessa Arduino-kehitysalustalla

Kirjoittajat

  • Kiia Kemppainen Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Avainsanat:

Maillard-reaktio, Lämpötila, Arduino, projektioppiminen

Abstrakti

Tämä artikkeli käsittelee mittalaitteiston rakentamista Arduino-ohjelmistoympäristöön ja sen koodaamista. Artikkelissa esitellään lämpötilamittarin rakentaminen sisältäen vaiheet ideoinnista testaukseen. Laitteen rakennuksen ympärille on rakennettu myös projektioppimiskokonaisuus, jossa tutkitaan Maillard-reaktiota ja lämpötilan vaikutusta ja merkitystä reaktion kulussa. Rakennettu lämpömittari on toteutettu yksinkertaisesti ja saavutettavaksi, jotta mahdollisimman moni pystyisi hyödyntämään sitä osana projektioppimista, mutta myös tarvittaessa soveltamaan artikkelin esittämää oppimiskokonaisuutta. Tässä projektissa Maillard-reaktiota tutkittiin kinuskin valmistuksessa, siinä näkyvien selkeiden muutosten vuoksi. Kinuskin avulla ilmiö ja lämpötilan mittaaminen on helppo linkittää arkipäivän ja näin mahdollistaa kemian kiinnostuvuuden kasvua. Rakennetulla laitteistolla on paljon mahdollisuuksia jatkokehittää monipuolisemmaksi ja mahdollisesti mittaamaan useita Maillard-reaktion merkittäviä tekijöitä.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2025-04-17

Viittaaminen

Kemppainen, K. (2025). Maillard-reaktion lämpötilan tutkiminen kemian opetuksessa Arduino-kehitysalustalla. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 10(1), 3. Noudettu osoitteesta https://journals-21.hulib.helsinki.fi/lumatb/article/view/2689

Numero

Osasto

Artikkelit

URN