Erilaisia näkökulmia orgaanisen kemian opettamiseen käyttäen esimerkkinä esteröitymisreaktiota

Kirjoittajat

  • Tanja Kaappola Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Helsingin yliopisto
  • Amanda Olander Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Helsingin yliopisto
  • Eeva Kaisa Rajakylä Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Helsingin yliopisto
  • Annika Taina Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Helsingin yliopisto

Avainsanat:

orgaaniset yhdisteet, esteröityminen, reaktiomekanismi, animaatio

Abstrakti

Orgaaninen kemia on laaja osa-alue, joka sisältää paljon pieniä yksityiskohtia. Tästä syystä se koetaan helposti vaikeaksi tai etäiseksi. Tässä tekstissä esitetään erilaisia opetusmetodeja ja näkökulmia orgaanisen kemian opettamiseen, jotta opiskelijat voisivat saavuttaa opetussuunnitelmassa mainitut tavoitteet ja innostua kemian opiskelusta. Esimerkkinä käytetään esteröitymisreaktiota. Opetusmetodeissa on vahvasti mukana tietotekniikan hyödyntäminen sekä yhtenä esimerkkinä animaatioiden käyttäminen opetuksessa.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2019-12-08

Viittaaminen

Kaappola, T., Olander, A., Rajakylä, E. K., & Taina, A. (2019). Erilaisia näkökulmia orgaanisen kemian opettamiseen käyttäen esimerkkinä esteröitymisreaktiota. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 4(1), 119–135. Noudettu osoitteesta https://journals-21.hulib.helsinki.fi/lumatb/article/view/1139

Numero

Osasto

Tutkimuspohjaiset opetusmallit

URN