Lumitutkimus: kahdeksasluokkalaisille suunniteltu eheyttävä tutkimusprojekti etäopetuksessa

Authors

  • Terhi Palviainen Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto https://orcid.org/0000-0003-1645-5483
  • Reija Pesonen Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
  • Sofia Selenius Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Keywords:

Suomi

Abstract

Tässä artikkelissa esitellään kahdeksasluokkalaisille suunniteltu eheyttävä tutkimuksellinen projektityö. Eheyttävän ja laaja-alaisen projektityön tavoitteena oli tutustuttaa oppilaat tutkimuksen tekemisen eri vaiheisiin, ja kannustaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan omia tutkimusprojektejaan laaja-alaisesti heille arjesta tutusta aiheesta. Projektin alussa harjoiteltiin tutkimisen vaiheita ja sen tekemistä jäsennellyn tutkimuksen kautta, ja koko projektin ajan tutkimusten kohde, lumi, säilyi samana ja oli opettajien ennalta asettama. Oppilaiden omissa projekteissa tutkimuksellisuuden taso oli avoimen ja ohjatun väliltä. Projektin pääteeksi oppilaat esittivät omat tutkimusprojektinsa muille, ja pohtivat itse- ja vertaisarvioinnin kautta omaa oppimistaan. 

Downloads

Published

2021-06-16

How to Cite

Palviainen, T., Pesonen, R., & Selenius, S. (2021). Lumitutkimus: kahdeksasluokkalaisille suunniteltu eheyttävä tutkimusprojekti etäopetuksessa . LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 6(1), 2. Retrieved from https://journals-21.hulib.helsinki.fi/lumatb/article/view/1575

Issue

Section

Tutkiva ja eheyttävä kemian opetus

URN