Reaktioyhtälöt ja kemian merkkikieli
Abstract
Tämä eopas on suunnattu erityisesti yläkoulun vastavalmistuneille kemian opettajille opetuksen suunnittelun tueksi. Opas on toteutettu ryhmätyönä osana Helsingin yliopiston kemian opettajankoulutusyksikön kurssia “Kemian opetuksen keskeiset alueet I” keväällä 2016. Oppaan teemana on reaktioyhtälöiden opettaminen yläkoulussa ja oppaaseen on koottu mahdollisimman tiiviiseen muotoon reaktioyhtälöiden opettamiseen liittyviä seikkoja. Oppaan laatimisessa on käytetty opetusalan uusinta kirjallisuutta, kuten tutkimustuloksia, tietokirjoja ja internetoppaita, niin Suomesta kuin ulkomailtakin.
Opas lähtee liikkeelle esittelemällä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita reaktioyhtälöiden näkökulmasta
ja esittelee sen jälkeen yläkoulutasoista reaktioyhtälöiden teoriaa ja käsitteistöä. Teorian jälkeen käsitellään tyypillisiä virhekäsityksiä, joita oppilailla voi olla reaktioyhtälöistä. Loppuosa keskittyy reaktioyhtälöiden opetukseen sopiviin opetusmenetelmiin. Opetusmenetelmien yhteydessä on monia aiheeseen sopivia kokeellisia töitä ja lisäksi esitellään mielle -ja käsitekartat, tiedeteatteri, oppimispelit sekä erilaisia tietoja viestintätekniikan sovelluksia, joita
voidaan hyödyntää reaktioyhtälöiden opetuksessa. Oppaasta saat myös formatiiviseen arviointiin uusia työkaluja
perinteisten tuntiaktiivisuuden ja itsearvioinnin rinnalle.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
URN
License
Copyright (c) 2016 LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.