Tutkimukset luonnontieteiden opetuksessa
Abstract
Luonnontieteen opetuksen tutkimuksessa on viime vuosikymmeninä havaittu, että luonnontieteellisen tutkimuksen käytäntöjen soveltaminen opetuksessa edistää oppilaiden kiinnostusta luonnontieteitä kohtaan, luonnontieteellisen ja kriittisen ajattelun kehittymistä sekä ilmiöiden oppimista. Myös suomalaisissa uusissa opetussuunnitelmien perusteissa ohjataan entistä voimakkaammin pienten tutkimusten tekemiseen. Viime vuosina kansainvälisessä kirjallisuudessa tutkimisen pedagogisia tavoitteita on jäsennetty puhumalla luonnontieteellisistä käytännöistä opetuksessa. Tässä artikkelissa esitellään kaksi pientä tutkimusta ja kuvataan niiden soveltamista opetuksessa luonnontieteellisten käytäntöjen näkökulmasta. Artikkelissa esitellyt tutkimukset ovat osa LUMA-Suomi-ohjelmaan ja Koulutuksesta kouluun -hankkeeseen kuuluvassa LumaLähetit-hankkeessa kehitettyjä opetusjaksoja.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
URN
License
Copyright (c) 2017 LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.