Maillard-reaktion lämpötilan tutkiminen kemian opetuksessa Arduino-kehitysalustalla

Authors

  • Kiia Kemppainen Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Keywords:

Maillard-reaktio, Lämpötila, Arduino, projektioppiminen

Abstract

Tämä artikkeli käsittelee mittalaitteiston rakentamista Arduino-ohjelmistoympäristöön ja sen koodaamista. Artikkelissa esitellään lämpötilamittarin rakentaminen sisältäen vaiheet ideoinnista testaukseen. Laitteen rakennuksen ympärille on rakennettu myös projektioppimiskokonaisuus, jossa tutkitaan Maillard-reaktiota ja lämpötilan vaikutusta ja merkitystä reaktion kulussa. Rakennettu lämpömittari on toteutettu yksinkertaisesti ja saavutettavaksi, jotta mahdollisimman moni pystyisi hyödyntämään sitä osana projektioppimista, mutta myös tarvittaessa soveltamaan artikkelin esittämää oppimiskokonaisuutta. Tässä projektissa Maillard-reaktiota tutkittiin kinuskin valmistuksessa, siinä näkyvien selkeiden muutosten vuoksi. Kinuskin avulla ilmiö ja lämpötilan mittaaminen on helppo linkittää arkipäivän ja näin mahdollistaa kemian kiinnostuvuuden kasvua. Rakennetulla laitteistolla on paljon mahdollisuuksia jatkokehittää monipuolisemmaksi ja mahdollisesti mittaamaan useita Maillard-reaktion merkittäviä tekijöitä.

Downloads

Published

2025-04-17

How to Cite

Kemppainen, K. (2025). Maillard-reaktion lämpötilan tutkiminen kemian opetuksessa Arduino-kehitysalustalla. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 10(1), 3. Retrieved from https://journals-21.hulib.helsinki.fi/lumatb/article/view/2689

URN