Johdatus siirtymämetallien erityisominaisuuksiin itse rakennettua spektrofotometriä hyödyntämällä

Kirjoittajat

  • Kirsi Kepsu Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Avainsanat:

projektioppiminen, STEM-opetus, spektrofotometri, siirtymämetallit, lukio

Abstrakti

Tässä työssä rakennetaan spektrofotometri Raspberry Pi:n avulla. Laitteistolla tutkitaan siirtymämetallien värillisiä yhdisteitä, joiden kautta perehdytään siirtymämetallien ihmeelliseen kemiaan ja erityisominaisuuksiin. Työn lopussa pohditaan oppimiskokonaisuuden hyödyntämistä opetussuunnitelman, projektioppimisen ja STEM-opetuksen näkökulmista. Lisäksi esitetään esimerkkisuunnitelma lukio-opetukseen, jossa metallien värilliset yhdisteet ja spektrofotometria ovat keskiössä.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2022-05-17

Viittaaminen

Kepsu, K. (2022). Johdatus siirtymämetallien erityisominaisuuksiin itse rakennettua spektrofotometriä hyödyntämällä. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 7(1), 12–26. Noudettu osoitteesta https://journals-21.hulib.helsinki.fi/lumatb/article/view/1794

Numero

Osasto

Artikkelit

URN