Lumitutkimus: kahdeksasluokkalaisille suunniteltu eheyttävä tutkimusprojekti etäopetuksessa
Avainsanat:
Eheyttäminen, projektioppiminen, tutkimuksellisuus, laaja-alainen oppiminenAbstrakti
Tässä artikkelissa esitellään kahdeksasluokkalaisille suunniteltu eheyttävä tutkimuksellinen projektityö. Eheyttävän ja laaja-alaisen projektityön tavoitteena oli tutustuttaa oppilaat tutkimuksen tekemisen eri vaiheisiin, ja kannustaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan omia tutkimusprojektejaan laaja-alaisesti heille arjesta tutusta aiheesta. Projektin alussa harjoiteltiin tutkimisen vaiheita ja sen tekemistä jäsennellyn tutkimuksen kautta, ja koko projektin ajan tutkimusten kohde, lumi, säilyi samana ja oli opettajien ennalta asettama. Oppilaiden omissa projekteissa tutkimuksellisuuden taso oli avoimen ja ohjatun väliltä. Projektin pääteeksi oppilaat esittivät omat tutkimusprojektinsa muille, ja pohtivat itse- ja vertaisarvioinnin kautta omaa oppimistaan.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Viittaaminen
Numero
Osasto
URN
Lisenssi
Copyright (c) 2021 LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.