Arkipäivän kestävä kehitys peruskoululaiselle

Kirjoittajat

  • Susanna Bäckman
  • Laura Hakuni
  • Susanna Laine
  • Saara Tahvanainen

Abstrakti

Tutkimuksen mukaan 5. -luokkalaisilla oli vielä jäsentymättömät ajatukset kestävän kehityksen kokonaisuudesta, eikä kestävän kehityksen periaatteita vielä osattu yhdistää osaksi arkipäivää tai omaa elämää ohjaavaksi toiminnaksi. 5. -luokkalaisten piirroksissa suurimpina huolina näkyivät sodat ja väkivalta. Ympäristöasiat sekä kestävän kehityksen etiikka ja taloudellisuus tulivat esiin vain joissakin piirroksissa ja teksteissä. Tutkimus tehtiin pienellä valikoidulla otoksella kahdessa Pohjois Suomen koulussa, mutta se antaa suuntaa miettiessämme peruskoululaisten ennakkokäsityksiä.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2017-07-04

Viittaaminen

Bäckman, S., Hakuni, L., Laine, S., & Tahvanainen, S. (2017). Arkipäivän kestävä kehitys peruskoululaiselle. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 2(2). Noudettu osoitteesta https://journals-21.hulib.helsinki.fi/lumatb/article/view/1184

URN