Eurooppalainen viitekehys opetuksen ja oppimisen avoimuuden kehittämiseksi
Avainsanat:
avoin opetus, avoin oppiminen, Euroopan komissio, viitekehys, saatavuus, pedagogiikka, oppimateriaalit, yhteistyö, tutkimus, teknologia, strategia, johtaminen, tunnustaminen, laatu, framework for higher education institutions, ammattikorkeakoulut, Laurea, koulutusjärjestelmä, opetusjärjestelmä, opetuksen uudistaminenAbstrakti
Euroopan komission The Joint Research Centren raportissa esitellään viitekehys, jonka avulla korkeakoulut voivat edistää ja kehittää opetuksen ja oppimisen avoimuutta. Viitekehys sisältää kymmenen ulottuvuutta (dimensions of open education), jotka auttavat hahmottamaan opetuksen avoimuutta laaja-alaisesti. Viitekehyksen teemoja ovat saatavuus (access), pedagogiikka (pedagogy), oppimateriaalit (content), yhteistyö (collaboration), tutkimus (research), teknologia (technology), strategia (strategy), johtaminen (leadership), tunnustaminen (recognition) ja laatu (quality). (Kati Syvälahti)
Aino Helariutta ja Minna Fred Laurea-ammattikorkeakoulusta tarkastelevat artikkelisarjassaan oppimisen avoimuutta Euroopan komission avoimen oppimisen viitekehyksen sekä Laurean linjausten ja toimintamallien välillä. Artikkelisarjan avausosassa kirjoittajat tarjoavat suomenkielisen yleiskatsauksen viitekehyksestä. (Aino Helariutta ja Minna Fred)
- Inamorato dos Santos, A., Punie, Y., Castaño-Muñoz, J. (2016). Opening up Education: A Support Framework for Higher Education Institutions. JRC Science for Policy Report, EUR 27938 EN.
- Helariutta, Aino & Minna Fred (2020). Avointa kulmaa oppimiseen – EU:n avoimen oppimisen viitekehys koulutustoiminnan uudistamisen välineenä. Laurea Journal 28.2.2020.