Mindfulness-pohjaisten ryhmämuotoisten interventioiden vaikutus autismikirjon lasten ja nuorten sosiaalisiin taitoihin

Systemaattinen kirjallisuuskatsaus

Kirjoittajat

  • Auli Liitola Helsingin yliopisto, psykologian osasto

Avainsanat:

Autismikirjo, lapset, nuoret, mindfulness, tietoinen läsnäolo, sosiaaliset taidot, sosiaalinen vastavuoroisuus, ryhmäinterventio

Abstrakti

Autismikirjon häiriöön liittyy keskeisenä tekijänä vaikeudet sosiaalisissa taidoissa ja vastavuoroisuudessa. Näistä vaikeuksista johtuen autismikirjon lapset ja nuoret kokevat enemmän yksinäisyyttä kuin tavanomaisesti kehittyneet lapset ja yksinäisyyden kokemus puolestaan altistaa mielenterveyden ongelmille. Tämän vuoksi on tärkeää löytää ja kehittää sellaisia hoitomuotoja, jotka auttavat näitä lapsia ja nuoria. Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää mindfulnessiin perustuvien ryhmämuotoisten interventioiden vaikutusta autismikirjon lasten ja nuorten sosiaalisiin taitoihin. Kirjallisuushaussa löytyi 7 tutkimusta, jotka sisälsivät kahta eri ryhmäinterventiomallia: MYmind- (Mindfulness training for Youngsters with ASD) ja TüTASS- (Tübingen Group Training for Autism Spectrum Disorders) -mallit. Kaikissa paitsi yhdessä katsauksessa mukana olevissa tutkimuksissa havaittiin sosiaalisten taitojen paranemista joko sosiaalisen vastavuoroisuuden kokonaisasteikolla tai jollakin sosiaalisen kompetenssin osa-alueella. Vaikutusten todettiin pääsääntöisesti joko säilyvän tai jopa voimistuvan seurantajakson aikana. Vain yhdessä mukana olevassa tutkimuksessa käytettiin kontrolliryhmää, eikä siinä havaittu ryhmien välillä eroa. Vaikka tutkimusta aiheesta tarvitaan edelleen lisää, voidaan tällä hetkellä saatavilla olevan tiedon perusteella todeta, että mindfulness-interventiot näyttäytyvät lupaavina menetelminä autismikirjon lasten ja nuorten sosiaalisten taitojen tukemisessa.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2025-06-17

Numero

Osasto

Artikkelit