Arduino-kosteusmittarin hyödyntäminen lukion kemian opetuksessa
Avainsanat:
Arduino, kemian opetus, projektioppiminenAbstrakti
Tässä artikkelissa esitellään Helsingin yliopiston Tutkiva ja eheyttävä kemian opetus -kurssilla, kehitetty Arduino-pohjainen kosteusmittari, jonka käyttöä voidaan hyödyntää projektioppimisen alustana. Suunnittelun lähtökohtana oli toteuttaa etäluettava mittaussensori, jonka avulla oppilaat voivat tehdä mittauksia formaalin opetustilan ulkopuolella. Toteutustavan avulla voidaan parantaa oppilaiden tutkimuksellista osaamista ja hyödyntää opetuksessa erilaisia tieto- ja viestintäteknologisia ratkaisuja. Artikkelissa esiteltävä etäluettava kosteussensori on mahdollista käyttää osana projektioppimista. Projekti voi vaatia syvempää ymmärrystä ohjelmoinnista ja verkkosivustojen rakentamisesta, jolloin opettajan antaman ohjaus muodostuu merkityksellisemmäksi, jotta projekti pystytään toteuttamaan asiallisesti osana laajempaa opintokokonaisuutta. Tietoteknisen osaamisen tarvetta voidaan muokata oppilaiden taitojen pohjalta, vähentämällä ohjelmoinnin osuutta projektissa ja korvaamalla se jollain toisella Arduino-ympäristöön sopivalla komponentilla. Arduino kehitysalustalla voidaan parantaa oppilaiden ymmärrystä erilaisista kemian teknologisista mittausinstrumenteista.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Viittaaminen
Numero
Osasto
URN
Lisenssi
Copyright (c) 2025 Eero Ojala

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.