Alkusanat

Kirjoittajat

  • Julia Halonen

Abstrakti

Vuodesta 2004 lähtien järjestetyt Valtakunnalliset LUMA-päivät järjestettiin vuonna 2016 vuoden 2015 tapaan kolmipäiväisenä tapahtumana 6.-8. kesäkuuta. Päivät järjestettiin Lahdessa FellmanniCampuksella ja Lahden lyseon tiloissa. LUMA-päivien ohjelmassa olivat vahvasti esillä uudistuvia opetussuunnitelmien perusteita käsittelevät teemat. Päiville osallistui yhteensä noin neljäsataa opettajaa, opettajaopiskelijaa, tutkijaa, opettajankouluttajaa ym. Osa ohjelmasta toteutettiin englanniksi tapahtuman yhteydessä järjestetyn kansainvälisen LUMA-aineiden opetuksen ISSE 2016 -symposiumin osallistujia varten.

Ohjelma sisälsi LUMA-keskus Suomen johdon tervehdykset, Lahden yliopistokampuksen esittelyn, luentoja, paneelikeskusteluja sekä useita tietoiskuja ja työpajoja. Päivillä esitettiin myös dokumenttielokuva Veden matka, joka seuraa veden kiertokulkua ja satokausien vaihtelua alueella, jolla ilmastonmuutoksen vaikutus on selvästi havaittavissa. Keynote-puhujia oli kaksi: San Diegon valtionyliopiston professori Chris Rasmussen luennoi keskustelukulttuurin rakentamisesta matematiikan opetuksessa, ja Ljubljanan yliopiston professori Vesna Ferk Savecin luennon aiheena olivat tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön mahdollisuudet ja haasteet. Lisäksi tapahtumassa palkittiin vuoden 2016 LUMA-toimijat.

Tähän teemanumeroon pyydettiin kirjoituksia LUMA-päivien erilaisten ohjelmaosuuksien vetäjiltä. Numeroon on koottu luentoja, tietoiskuja tai työpajoja vetäneiden asiantuntijoiden artikkeleita hankkeistaan tai omasta erityisalastaan LUMA-aineiden opetuksen näkökulmasta. Seuraavat valtakunnalliset LUMA-päivät järjestetään Helsingissä 22.-24.5.2017.

Oivaltamisen ja onnistumisen iloa matematiikasta, luonnontieteistä ja teknologiasta!

Tiedostolataukset

Julkaistu

2017-02-20

Viittaaminen

Halonen, J. (2017). Alkusanat. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 2(1), 1. Noudettu osoitteesta https://journals-21.hulib.helsinki.fi/lumatb/article/view/1188

URN