Argumentointi luonnontieteissä ja sen painottamisen mahdollisuudet luonnontieteiden kouluopetuksessa
Abstrakti
Argumentointitaidon merkitys korostuu nykyajan tietoyhteiskunnassa. Argumentoinnin oppimiselle luonnontieteiden kouluopetus tarjoaa monia mahdollisuuksia, joiden puitteissa oppilaat voivat harjoitella erilaisten selitysmallien kriittistä arviointia kokeellisen havaintoaineiston pohjalta. Lisäksi argumentointia painottamalla voidaan tukea luonnontieteiden sisältötiedon oppimista ja välittää laaja-alaisempi kuva luonnontieteistä sekä niiden tiedonmuodostusprosesseista. Argumentoinnin avaamia mahdollisuuksia hyödynnetään toistaiseksi varsin maltillisesti luonnontieteiden opetuskäytänteissä. Tässä artikkelissa esitetään syitä miksi argumentointia tulisi painottaa enemmän luonnontieteiden kouluopetuksessa. Lisäksi artikkelissa esitellään työtapa, jonka avulla oppilaita voidaan ohjata luonnontieteille ominaiseen argumentointiin. Artikkeli pohjautuu LUMA SUOMI -kehittämishankkeeseen Ilmiöiden ihmetyksestä fysiikan oppimiseen argumentoinnin keinoin. Hanke edistää opetussuunnitelman perusteiden (OPS 2014) toteuttamista ja luo puitteita oppijalähtöiselle luonnontieteiden kouluopetukselle tutkimusperusteisin keinoin.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Viittaaminen
Numero
Osasto
URN
Lisenssi
Copyright (c) 2017 LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.