Käsitekarttojen käyttö opetuksessa

E-opas peruskoulun ja lukion opettajille

Kirjoittajat

  • Eveliina Kari Kemian opettajankoulutusyksikkö, Helsingin yliopisto
  • Ronja Hyppölä Kemian opettajankoulutusyksikkö, Helsingin yliopisto

Avainsanat:

käsitekartat, kemia, opetus, kokeellisuus, arviointi, jäsentely, hahmottaminen, lukio, yläkoulu, opetusoppaat, opettajan materiaali, opettajan työkalut

Abstrakti

Tämä peruskoulun ja lukion opettajille tarkoitettu e-opas keskittyy käsitekarttojen tekemiseen, käytön opetukseen sekä käyttöön peruskoulun ja lukion kemian opetuksessa. Lisäksi oppaassa käsitellään käsitekarttoja kokeellisten töiden yhteydessä sekä oppiaineen arvioinnin apuvälineenä. Oppaassa neuvotaan miten käsitekartta rakennetaan, pohditaan mitä käsitekartan arviointi voisi olla ja annetaan vinkkejä, esimerkkejä sekä ideoita käsitekarttojen käytön soveltamiseen. Opasta voi ja ehdottomasti kannattaa hyödyntää  myös muissa oppiaineissa.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2018-12-23

Viittaaminen

Kari, E., & Hyppölä, R. (2018). Käsitekarttojen käyttö opetuksessa: E-opas peruskoulun ja lukion opettajille. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 3(1). Noudettu osoitteesta https://journals-21.hulib.helsinki.fi/lumatb/article/view/1149

URN