Hiilidioksidi: Uhka vai mahdollisuus? - Tutkimuksellinen lähestymistapa ilmastonmuutokseen
Avainsanat:
Ilmastonmuutos, tutkiva oppiminen, kokeellisuus, lukioAbstrakti
Tässä artikkelissa esitellään lukion Kemia 1 -kurssilaisille laatimaamme ilmastonmuutokseen liittyvää tutkimuksellisesta työtä. Työ koostuu kolmesta ilmastonmuutosta mallintavasta kokeellisesta työstä sekä töiden jälkeisestä yhteisestä keskustelusta ja pohdinnasta. Ensimmäisessä työssä tutkitaan hiilidioksidin vaikutusta ilman lämpötilaan, toisessa lämpötilan vaikutusta merenpinnan nousuun ja kolmannessa merijään vähenemisen vaikutusta meren lämpötilaan. Suoritettavissa töissä sovelletaan avointa tutkimuksellisuutta. Opettaja toimii tällöin vain tarvittaessa työn avunantaja, opastajan ja ohjaajan sijaan. Tutkimuksen suorittaneet oppilaat olivat lukiolaisia, joille avoimet tehtävänannot olivat sopivia. Opettaja voi kuitenkin muokata tehtävien avoimuus astetta aina oppilasryhmän tason tai käytettävissä olevan ajan mukaan. Töiden jälkeen käydään opiskelijoiden kanssa yhteistä keskustelua ja pohdintaa kokeellisiin töihin sekä ilmastonmuutokseen liittyen. Koska kyseessä on paljon julkisuudessa ollut aihe, se herättää varmasti paljon erilaisia tunteita ja sitä kautta keskustelua.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Viittaaminen
Numero
Osasto
URN
Lisenssi
Copyright (c) 2019 LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.