Inkluusio ja oppilaan osallisuus – kasvatustieteen ja koulutusoikeuden näkökulmia
Abstrakti
Inklusiivinen koulutus on keskeinen periaate niin kansainvälisissä
ihmisoikeussopimuksissa kuin suomalaisessa koulutuspolitiikassa. Tämä väitöstutkimus
tarkasteli inkluusion ja oppilaan osallisuuden oikeudellisia ja kasvatustieteellisiä
taustoja erityisesti suomalaisessa koulutusjärjestelmässä, kehittäen monitieteistä
ymmärrystä inkluusiosta ihmisoikeusperustaisessa viitekehyksessä erityisopetuksen
näkökulmasta. Lisäksi tutkimus selvitti oppilaiden näkemyksiä ja osallisuutta
inklusiivisessa koulutuksessa sekä teoreettisesti että empiirisesti. Tulokset osoittavat,
että inkluusio on moniulotteinen prosessi, jossa akateeminen ja sosiaalinen ulottuvuus
kietoutuvat yhteen ja oppilaan osallisuus on keskeisessä roolissa. Haasteena on
tasapainon löytäminen valtakunnallisen sääntelyn ja paikallisen täytäntöönpanon
välillä, jotta koulutus vastaisi kaikkien oppilaiden tarpeisiin. Lopulta oppilaiden omat
kokemukset kertovat, miten inkluusio toteutuu käytännössä.