Erityisopettajan työnkuvan jäsentäminen uudistuvan oppimisen tuen mukaisesti
Abstrakti
Erityisopettajan työnkuva on moninainen, vaihteleva ja usein epäselväksi
koettu kokonaisuus. Uudistuva oppimisen ja koulunkäynnin tuen kokonaisuus
tulee määrittelemään erityisopettajien työtä Suomessa seuraavat vuodet. Tässä
kirjoituksessa pohdin, miten alakoulun osa-aikaista erityisopetusta tarkastelleen
väitöstutkimukseni (Paloniemi, 2025) tuloksia voidaan hyödyntää erityisopettajien
työn jäsentämisessä uudistetun perusopetuslain mukaisesti. Väitöstutkimuksessani
analysoin alakoulun osa-aikaista erityisopetusta kulttuurihistoriallisesti
kehittyneenä toimintana yleisopetuksen ja erityisopetuksen rajalla sekä tutkin
sen kehittämismahdollisuuksia luokanopettajien kanssa tehtävässä yhteistyössä.