Arkistot
-
Chatbotit kemian opetuksessa – Ennakkopainokset 2023
Vol 4 Nro 1 (2023)Vuosi 2023 oli tekoälyyn pohjautuvien chatbottien yleistymisen vuosi. Isot yritykset, kuten Microsoft, OpenAI ja Google, julkaisivat ilmaisia chat-työkaluja, jotka mahdollistivat teknologian käytön kaikille. Tämä huomattiin myös opetusalalla ja kemian opetuksen tutkimuksessa.
Ongelmana on, että tieteellisten julkaisujen arvioiminen on niin hidasta. Vertaisarviointiprosessit kestävät kuukausia tai jopa vuosia. Näin ollen alan uusinta tutkimusta ei kannata etsiä tieteellisistä lehdistä vaan preprint-palveluista. Preprintit ovat ennakkopainoksia, jotka julkaistaan tieteellistä tutkimusta vauhdittamaan samanaikaisesti, kun käsikirjoitus on lähetetty arvioitavaksi. Ne eivät ole käyneet läpi vertaisarviointia, mutta vertaisarviointi ei ole tieteellisen laadun tae. Lukijan tulee itse pystyä arvioimaan käytettävän lähdekirjallisuuden laatu, oli se sitten ennakkopainos tai tieteellisessä lehdessä julkaistu artikkeli. Tämä numero mahdollistaa aiheesta kiinnostuneille pääsyn viimeisimpään tutkimustietoon. Numeroon on koottu kemian opetuksen tutkimusta julkaisevien preprint-alustoilta löytyneet tekoälychatbotteja käsittelevät ensimmäiset tutkimukset.
-
Keminformatiikan opetus
Vol 3 Nro 1 (2022)Keminformatiikka on nopeasti kasvava kemian tutkimusala, jonka kouluttamiseen on suuri tarve. Tämä numero kokoaa yhteen artikkeleita, joiden kautta kemian asiantuntijat voivat perehtyä aiheeseen.
-
Sovelluksia ja käyttötapauksia
Vol 2 Nro 1 (2021)Tässä numerossa esitellään erilaisia kemian opetuksen teknologisia sovelluksia ja niiden käyttötapauksia. Kokoelmaa päivitetään jatkuvasti teknologian kehittyessä.
-
Johdatus tutkimusaiheeseen – Malleja ja teorioita
Vol 1 Nro 1 (2020)Tässä numerossa tutustutaan opetusteknologian hyödyntämisen taustalla vaikuttaviin teorioihin ja tunnettuihin malleihin, ja sijoitetaan ne laajempaan kemian opetuksen tutkimuskontekstiin. Numeron artikkeleita voi hyödyntää omien julkaisujen johdannoissa ja teoreettisten näkökulmien rakenteluissa.