Näkemyksiä avoimen opetuksen linjausten kehityksestä Euroopassa
Avainsanat:
linjaukset, avoin opetus, raportitAbstrakti
Syksyllä 2023 julkaistu raportti, Insights into developments in European Open Education institutional policymaking, tarkastelee avoimeen opetukseen ja oppimiseen (open education, OE) liittyvää linjaustyötä Euroopassa ja sitä, miten linjaukset ovat vaikuttaneet korkeakouluopetukseen. Raportti tuo esiin opetuksen avoimuutta edistäviä ja hidastavia tekijöitä. Raporttia koskeva uutinen nostaa viisi pointtia:
- “Libraries as change makers: While libraries champion OE policy development, collaborating with technical and pedagogical experts accelerates progress and broadens educator engagement.
- Return on Investment and decision-making: Senior decision makers respond to framings which emphasise the return on investment to institutions, and how OERs safeguard their assets and help them deliver on its broader social and economic mission.
- Formal and informal support: national policies boost OE progress, but in their absence, institutions leverage networks and internal advocates to advance.
- The OE-OER-Open Science Nexus: In Europe, Open Education policies often link to Open Science, but diverging incentives and maturity lead to distinct OER policy developments.
- It doesn’t need to be about control: effective policies focus on enhancing staff skills to broaden material reach, rather than controlling content or increasing administrative tasks.”
Tiedostolataukset
Julkaistu
2024-03-06
Numero
Osasto
Artikkelit, kirjat ja raportit opetuksen avaamisesta
Lisenssi
Copyright (c) 2023 SPARC Europe
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.