Avoin TKIO on kuin pulmapeli, joka ratkaistaan yhdessä

Kirjoittajat

  • Minna Fred Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Aino Helariutta Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Helena Kangastie Lapin ammattikorkeakoulu

Avainsanat:

TKI-integroitu oppiminen, TKIO, avoin oppiminen

Abstrakti

Onko avoin TKI-integroitu oppiminen (TKIO) kuin Rubikin kuutio, jonka haasteen korkeakouluyhteisön eri toimijat pyrkivät ratkaisemaan yhdessä? Rubikin kuutio -metaforan tavoitteena on osoittaa, että TKIO:hon tarvitaan eri tasoisia toimia, jotta avoimuus on mahdollista. Ryhdyimme tarkastelemaan, mitä TKI-integroidun oppimisen avoimuus tarkoittaa konkreettisesti ammattikorkeakoulujen arjessa. Hahmottelimme kuution, jonka avulla voidaan todeta, että avoimuuteen tarvitaan toimia niin strategisella, operatiivisella kuin käytänteidenkin tasolla ja kaikki tasot ovat toisiinsa linkittyneitä.

Artikkeli julkaistu Lapin ammattikorkeakoulun Pohjoisen tekijät -blogissa (16.8.2021).

Tiedostolataukset

Julkaistu

2022-03-09

Numero

Osasto

Julkaisuja avoimesta TKI-integroidusta oppimisesta