Lukutaitoon kohdentuvien interventioiden tulosten pysyvyys pitkällä aikavälillä

Kirjallisuuskatsaus

Kirjoittajat

  • Tapani Kivijärvi Helsingin yliopisto, psykologian osasto

Avainsanat:

Tekninen lukutaito, lukusujuvuus, ymmärtävä lukeminen, interventio

Abstrakti

Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin lukutaitoon kohdentuvien interventioiden efektien pidemmän aikavälin pysyvyyttä. Hakuprosessin 2098 hakutuloksesta tarkasteltiin seitsemää koululla toteutettua interventiota (yksilö-, pienryhmä- tai luokkataso, perinteisin menetelmin tai tietokoneharjoittein). Kirjaintuntemuksen, kirjain-äänne-vastaavuuden, dekoodaus-, kerronta- ja kuuntelutaitojen harjoittaminen tuottivat myönteistä efektiä interventioiden päättyessä. Seurannassa saavutettua efektiä oli tyypillisesti vaikea erottaa. Kolmen intervention efektikoot säilyivät kohtalaisina tai merkittävinä: 1) Fonologisen prosessoinnin harjoittelulla arabiankielisessä interventiossa saavutettu merkittävä efekti säilyi yleistyen morfologisten piirteiden tunnistamisen kautta ymmärtävään lukemiseen 3kk seurannassa, 2) Tietokoneavusteisella hollanninkielisellä Bouw!-menetelmällä (lukivalmiuksien, dekoodaustaitojen ja lukusujuvuuden interventio) saavutettiin 4v seuranta-ajan yli kantava kohtalainen efekti ja 3) Fonologiaa, ortografia, dekoodausta, sanantunnistusta ja tekstin lukemista tukemalla saatiin merkitsevä efekti yli 10v seuranta-ajan sananerottelutaidossa. Muut interventiot viittaavat kuullun ymmärtämisen, kerronnan ja morfologisten taitojen harjoittelulla olevan siirtovaikutusta luetunymmärtämiseen. Alkuopetusvuosien jälkeen kuntoutuksen tulisi sisältää luetun ymmärtämistä tukevia elementtejä tuloksellisuuden takaamiseksi.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2025-06-17

Numero

Osasto

Artikkelit