Mitä kansainvälinen STEM Career Interest Survey [STEM-CIS] urakysely kertoo yläkoululaisten suuntautumisesta STEM-aloille?

Authors

Keywords:

STEM-CIS, SCCT, sukupuoli, luokka-aste, kvantitatiivinen analyysi

Abstract

Tutkimuksen tavoitteena oli testata ja ja tutkia kansainvälisen STEM-CIS urakyselyn soveltuvuutta yläkoululaisille Suomessa. STEM-CIS urakysely perustuu sosio-kognitiiviseen urateoriaan (the Social Cognitive Career Theory [SCCT]) ja sen validoidut dimensiot selittävät nuorten suuntautuneisuutta STEM-aloille. Suomalaisessa versiossa alkuperäinen science jaettiin neljään luonnontieteeseen: Biologia, kemia, maantiede ja fysiikka. Oppilaat (N=108) vastasivat sähköiseen kyselyyn 5-portaisella Likert-asteikolla. Koska data ei ollut normaalisti jakautunut, käytettiin parametrittömiä menetelmiä sen kvantitatiivisessa analyysissä. Ordinaalisella logistisella regressionalyysillä tutkittiin eri dimensioiden keskinäistä selitysvoimaa STEM-aineisiin suuntautumisessa. Sekä tytöillä että pojilla minäpystyvyydet olivat korkeita kaikissa neljässä luonnontieteessä mutta se ei näkynyt kiinnostuksessa näille aloille. Sukupuolten välillä oli eroa erityisesti biologiassa tyttöjen eduksi ja teknologiassa poikien eduksi. Poikien suuntautumista teknologiaan selittivät minäpystyvyys ja kiinnostus urateorian mukaisesti, kun taas tyttöjen suuntautumista biologiaan selittivät menestysodotukset ja roolimallit. 8.- ja 9.-luokkalaisten välillä oli ero erityisesti matematiikassa 9.-luokkalaisten eduksi ja maantieteessä 8.-luokkalaisten eduksi.

Downloads

Published

2023-06-14

How to Cite

Tomperi, P. H. (2023). Mitä kansainvälinen STEM Career Interest Survey [STEM-CIS] urakysely kertoo yläkoululaisten suuntautumisesta STEM-aloille?. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 8(1), 96–115. Retrieved from https://journals-21.hulib.helsinki.fi/lumatb/article/view/2054

URN