Motivoidaan opiskelijoita ja karkotetaan matikka-ahdistusta
ammatillisen matematiikan arkea
Avainsanat:
kielentäminen, matematiikan oppiminen, matematiikka-ahdistus, matematiikkakuva, minäpystyvyys, matematiikan opetusAbstrakti
Artikkelissa kuvataan vuosina 2019–2022 toteutetuilla Lumatikka2: Ammatillisen koulutuksen matematiikkaa opiskelijakeskeisesti -täydennyskoulutuskursseilla tehtyjä havaintoja ja niihin perustuvia pohdintoja ammatillisen matematiikan opetuksesta ja oppimisesta. Kurssille osallistuvat opettajat kantavat usein huolta opiskelijoidensa matematiikan heikosta lähtötasosta, kielteisestä matematiikkakuvasta sekä heidän kokemastaan matematiikka-ahdistuksesta. Artikkelissa kuvataan myös lähestymistapoja, joilla näihin haasteisiin koetetaan vastata. Sellaisia ovat esimerkiksi opiskelijan todellisuutta tavoittelevat oppimistehtävät, matematiikan kielentäminen, yhteisöllisen oppimisen menetelmät sekä muiden matematiikan opettajien kokemuksista oppiminen.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Viittaaminen
Numero
Osasto
URN
Lisenssi
Copyright (c) 2022 Sissi Huhtala ja Seppo Janhonen
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.