Matematiikan ja musiikin yhdistäminen opetuksessa

Kirjoittajat

  • Anssi Korhonen Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskus, Luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunta, Itä-Suomen yliopisto

Avainsanat:

murtoluvut, aika-arvot, tahtilajit, intervallit, ääniaallot, logaritmit, eksponentit, matematiikan opetus, monialainen opetus, eheyttävä opetus

Abstrakti

Matematiikka ja musiikki kulkevat käsi kädessä. Musiikista löytyvät murtoluvut ja niiden laskutoimitukset, jaollisuus, lukujonot sekä jopa logaritmit ja eksponentit. Tällöin myös opetuksessa matematiikan ja musiikin yhdistäminen on mahdollista ja antaa uutta näkökulmaa sekä konkretiaa perinteisen laskupainotteisen oppitunnin rinnalle. Artikkelissa laajennetaan LUMATIKKA3: matematiikka ja taide -kurssilla esiteltyjä matematiikan ja musiikin yhtäläisyyksiä muun muassa aivotoimintaan sekä tarkemmin eri menetelmiin matematiikan ja musiikin yhdistämisestä niin alakoulun, yläkoulun kuin myös lukion opetuksessa.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2022-06-07

Viittaaminen

Korhonen, A. (2022). Matematiikan ja musiikin yhdistäminen opetuksessa. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 7(2), 134–149. Noudettu osoitteesta https://journals-21.hulib.helsinki.fi/lumatb/article/view/1808

Numero

Osasto

Matikkalasit silmille! Intoa matematiikan oppimiseen läpi koko oppimispolun

URN