Mielekästä oppimista tukevan immersiivisen virtuaalitodellisuuden ominaisuudet
Avainsanat:
mielekäs kemian oppiminen, animaatio-IVR, 360-IVR, immersio, virtuaalitodellisuusAbstrakti
Yksi tapa herättää opiskelijoiden kiinnostus kemiaa kohtaan on tehdä kemian koulutuksesta mielekkäämpää. Meaningful Chemistry Educationin (MCE) -hankkeessa tunnistettiin neljä ominaisuutta: arkielämän konteksti, tiedon tarveperiaate, opiskelijoiden suorittaminen ja makro-mikroyhteys. Mielekkään oppimiskokemuksen toteutuminen on ollut kemian opetuksessa haaste. Mahdollinen ratkaisu voisi olla immersiivisen virtuaalitodellisuuden (IVR) käyttö kemian opetuksessa. IVR voidaan kuvata tietokonesimulaatioksi, joka tarjoaa interaktiivisen simuloidun virtuaaliympäristön, kun käyttäjä käyttää päähän kiinnitettävää näyttöä ja voi kokea uppoamisen ja läsnäolon virtuaaliympäristössä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia IVR:n ominaisuuksia MCE:n tukemiseksi lukion tasolla. Tutkimuksessa tehtiin systemaattinen kirjallisuushaku, kuultiin asiantuntijoita ja suunniteltiin ja testattiin luokkahuoneissa animaatio- ja 360°-IVR-tunteja. Sekä animaatio-IVR:stä että 360°-IVR:stä löytyviä MCE:tä tukevia ominaisuuksia olivat: MCE:n ominaisuuksien soveltaminen, kuvakäsikirjoituksen tarve, vaikeudet interaktiivisen visualisoinnin toteuttamisessa ja positiiviset opiskelijakokemukset. Näitä ominaisuuksia voidaan käyttää tulevien IVR-tuntien suunnitteluun tukemaan MCE:tä. Ominaisuudet, joita on harkittava huolellisesti, koska ne eroavat toisistaan 360°-IVR:ssä ja animaatio-IVR:ssä, ovat ammattimaisen suunnittelijan tarve, vuorovaikutteisuuden aste ja Classroom-käyttö kaikkien oppilaiden kanssa samanaikaisesti.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Numero
Osasto
Kategoriat
Lisenssi
Copyright (c) 2023 Rianne van Dinther, Lesley de Putter, Birgit Pepin
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.