Tutkimus matematiikan ja luonnontieteiden opettajien ja opettajaopiskelijoiden teknologisesta, pedagogisesta ja sisältötieto-osaamisesta TPACK-viitekehyksessä
Mitä seuraavaksi?
Avainsanat:
opetusteknologia, integroitu teknologia, ammatillinen kehittyminen, teknologispedagoginen sisältötieto, TPACKAbstrakti
Toimittajan kommentit
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa asioita, joita opettajat tarvitsevat pedagogisesti mielekkääseen opetusteknologian käyttöön. Tutkimus on toteutettu määrällisenä kyselytutkimuksena hyödyntäen TPACK-mallia kyselyn kehittämisessä. Aineisto koostui 244 kuwaitilaisesta opettajasta. Kysely osoitti, että opettajat tarvitsevat tukea joissain TPACK-kehyksen taidoissa. Kyselyn pohjalta kehitettiin työpaja, jota testattiin pre–post-asetelmalla 57 opettajaopiskelijalla. Tutkimus tuotti uutta tietoa siitä, miten TPACK-osaamista voidaan kehittää.
Artikkelin tiedot
Artikkeli: Alrwaished, N., Alkandari, A., & Alhashem, F. (2017). Exploring In- and Pre-Service Science and Mathematics Teachers’ Technology, Pedagogy, and Content Knowledge (TPACK): What Next? EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(9). https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.01053a
Viittaukset: Google Scholar
Lisenssi: CC BY
Kokoteksti: https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.01053a