Luonnontieteen luonne kemian opetuksessa
Avainsanat:
kemia tieteenä, luonnontieteen luonne, teknologiaAbstrakti
Luonnontieteen luonteen ymmärryksen kehittämistä pidetään yhtenä tiedeopetuksen keskeisimpänä tavoitteena. Tässä artikkelissa pohdiskellaan luonnontieteen luonteen roolia kemian opetuksen tavoitteissa sekä nostetaan tutkimuksesta esimerkkejä, miten aihetta voi opettaa. Uusien opetussuunnitelman perusteiden mukaisessa opetuksessa luonnontieteen luonteen ymmärryksen ei tulisi olla elämästä irrallista teoreettista tietoa, vaan sen pitäisi tukea kestävämmän tulevaisuuden rakentamista sekä omien valintojen kestävyyden arvioimista. Tiedon ja ymmärryksen lisäämisen lisäksi oppilaita tulisikin kannustaa kestävän kehityksen tekoihin sekä yksilötasolla että yhteisöllisesti. Artikkeli pohjautuu kirjoittajan väitöskirjatutkimukseen ja sen jälkeiseen tutkimukseen.
Artikkelin tiedot
Viite: Vesterinen, V.-M. (2016). Luonnontieteen luonne kemian opetuksessa. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 1(2), 20–23.
Viittaukset: Google Scholar
Lisenssi: CC BY-NC
Alkuperäinen kokoteksti: https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1218